Alla inlägg den 9 januari 2011

Av Hanna - 9 januari 2011 20:20

Min första häst var Brunte. Honom fick jag och min syrra när vi var 2 och ett halt respektive ett, i julklapp faktiskt. Lite ironiskt men så är det iaf. När vi fick han var han bara ett år, så när han blev tre red hon som vi köpte han av, in honom och vi började rida så smått, dock inte så mycket. Han var ju trots allt bara runt tre fyra då. Tiden gick och vi blev äldre och började rida mer, Syrran hade vi det här laget börja rida mammas gama ponny Twisten så vi red runt på varsin ponny. Sen köpte även mamma en häst så att hon kunde rida ut med oss tillsammans. Så småning om red jag och frida ut ensmma.

Med brunte lärde jag mig sjukt mycket, jag lärde mig ju rida på honom. och gud vad mycket blod svett och tårar det varit. Kan ju säga att han inte var den perfekt nybörjarponnyn egentligen. När man red kunde han göra lite som han ville, ibland drog han gärnet, andra gånger vägrade han röra sig och ibland sprang han rakt in i skogen. Det värsta var när han drog åt alla håll och man inte kunde göra något åt det. I hagen var han rent ut förjävlig, jag och syster kunde inte ta in honom själva utan mamma eller pappa för han vände baken till och försökte spraka oss. Mamma kunde heller inte säga till honom, för när dom var med gjorde han ingenting. När man skulle leda in eller utan honom någonstans kunde han också bara vända baken till och sparka. Efter några år lärde jag mig hantera det, men syrran kunde aldirg ta in honom. Tack vare honom så är jag inte rädd för att rida hästar som är bråkiga och kan hantera det ganska bra.


Första tävlingen var en Cr i gäsene, vi hoppade 40/40. Det var både min och Bruntes första tävling och jag var jäääättenervös. Sofia, min bästa vän var oxå med på sin ponny Trille och jag kommer ihåg att jag tycket det var jättekul. Men iaf, kom runt banan med fyra fel i varje klass. Han sprang förbi samma hinder båda gångerna, lilla skitponyn . Men jag var jättenöjd ändå, var u trots allt första tävlingen. Ett starkt minne är oxå våran tredje tävling i Ulricehamn, hoppade då 50/60. Vi fick fyra fel i 50 och felfri i 60. Det var min första rosett och jag var så stolt över han! Det blev tyvärr oxå våran sista tävling, för dagen efter fick jag ahwaz och min syster tog över han. Det gick bra för dom, hon straratde till och med dressyr på honom, och fick ihop hela 57 %! Vi var så chockade över det, för dom som kände honom vet hur han var. Han var verkligen ingen dressyrhäst.


Vi hade honom i hela 12 år! Så det finns så mycket att berätta om honom. Har tusen minnen, många väldigt fina men oxå dåliga. Han var verkligen en speciell häst, men gud så mycket han lärt oss. Tyvärr så lever han inte längre, vi var tvunga att avliva han 2009 då han har det bättre på trappalandas evigt gröna ängar. Han var en fånghäst, och han blev dålig, dock tillfriskande han lite men vi kände oss skyldiga honom det innan han bev dålig igen. Men jag vet att han har det jättebra i trapplanda med Skrållan och Twisten, hans bästa vänner. Han kommer alltid finnas kvar i våra hjärtan och jag vet att han vakar över mig. Aldrig någonsin kommer någon kunna ersätta honom, aldrig! Jag saknar honom så, han var min bästa vän <3

  

Älskade, saknade häst! <3


Sitter här och lipar nu, allt detta är så känslosamt. Det ändå jag vill är att få krama och pussa honom en sista gång, bara en sista gång.

Jag klarar inte att skriva mer så därför lägger

jag in en låt som minne till Brunte<3

  

 




Over and out/ Hanna


Av Hanna - 9 januari 2011 14:55

Kom nyss hem från Jönköping, var som sagt där med familjen. Skulle in på hööks och lämna tillbaka mina stövlar, dom passade inte. Så skulle se om jag hittade några andra men det var inga som passade och som jag gillade. Och dom jag kunde tänka mig att ha fick man inte tävla med i dressyr så blev inget med dom heller. Vill ju ha ett par allroundstövlar som man kan ha i både dressyr och hoppning. Var ju inne på att köpa tretorn, har vart emot det innan så har inte velat köpa det. Men nu när jag tänkt efter igen så vill jag ha stövlar till både dressyr och hopp så inga tretornstövlar här inte.

Köpte ett oranget vardagsshabrak på hööks oxå, mamma och syrra gillade det inte alls ;) Hårfärg och hårinpackning blev det oxå, var ju ett måste.

En tavelhylla till mitt rum fick oxå följa med hem, ska beställa foton från fuji & sätta en del i ramar. Kommer nog bli skitsnyggt.

  

Ska äta lite nu, sen blir det ut till stallet och fixa allt. Hästarna ska borstas, boxarna mockas, hösäckarna fyllas och borstarna tvättas.

Ikväll blir det att färga håret, tänkte fråga Jennifer om hon kanske kan komma hit och hjälpa mig, får se hur jag gör och om hon är hemma.


Over and out/ Hanna


Här är jag!


Hej hopp gummisnopp, välkommen in till min lilla hörna.
Jag är en sprallig och pratglad tjej på 16 år.
I min blogg kan du läsa om mitt liv, allt som händer och framför allt om det som står mig närmast, mina hästar. :')
Läs & Njut!

Citat

I kärlekens krig segrar den som ger sig.

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Skriv här!

Du kan alltid fråga mig en lite fråga HÄR

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards